Wednesday, March 12, 2008

OUT-DATED RULES BY UMNO STEWARDS IN THE PAST

written by Flex Tan, March 12, 2008 | 22:51:18


MANY WILL DIS-AGREE WITH SUCH DECISION, BUT "LETS NOT KILL EACH OTHER" OVER STUPID AND OUT-DATED RULES BY UMNO STEWARDS IN THE PAST ......

WE MALAYSIANS CAN CHANGE IT TODAY, IF WE LIKE !!!

MB PERAK: KEKECOHAN HANYA MANIPULAS MEDIA UMNO

Tarmizi Mohd Jam

KUALA LUMPUR, 12 Mac (Hrkh) - Kekecohan yang berlaku beberapa hari ini dalam soal perlantikan Menteri Besar menampakkan sedikit kekeliruan.

Kebanyakannya semacam tidak memberi perhatian kepada peruntukan undang-undang dan kekecohan itu telah dimanipulasikan oleh media milik BN untuk melaga-lagakan PAS dan DAP terutamanya.

Keadaan itu sengaja dipaparkan begitu supaya para pengundi Melayu terutamanya takut dengan pembangkang yang mereka gambarkan sukar untuk bekerjasama kerana ideologi dan karakter yang saling bertentangan.

Menurut Profesor Dr. Abdul Aziz Bari, salah satu perkara yang perlu diberi perhatian dalam soal perlantikan Menteri Besar ialah bahawa hanya orang Melayu dan Islam sahaja yang boleh dilantik ke jawatan itu.

"Sebab itu di Perak meskipun DAP memiliki jumlah kerusi yang paling banyak di kalangan barisan pembangkang mereka perlu memberikannya kepada parti-parti yang mempunyai Adun Melayu," jelas Dr. Abdul Aziz lagi.

Bagaimanapun, beliau menyatakan bahawa peruntukan seperti itu tidak ada di negeri-negeri yang ketua kerajaannya bergelar Ketua Menteri. Sebab itu di Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak siapa sahaja yang mempunyai majoriti banyak boleh dilantik mengetuai kerajaan negeri berkenaan.

Dr. Abdul Aziz memberitahu bahawa meskipun begitu Sultan boleh melantik orang bukan Melayu jika itu perlu. Dengan kata lain hanya Sultan sahaja yang mempunyai kuasa untuk berbuat demikian.

Ertinya meskipun DAP mempunyai majoriti terbanyak, parti itu tidak mempunyai kata putus dalam perlantikan Menteri Besar.

Pakar Perlembagaan itu seterusnya menjelaskan bahawa syarat Melayu dan Islam itu juga perlu dalam perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri berkenaan.


Dr. Abdul Aziz memberitahu bahawa syarat Melayu dan Islam itu bagaimanapun tidak disebut oleh Perlembagaan Persekutuan.

No comments: