Saturday, March 15, 2008

MB T'ganu terus jadi misteri

Sultan Terengganu next to snub PM?

K Kabilan | Mar 15, 08 12:31pm

Signs are emerging that the Terengganu royal household is also set to follow in the heels of the Raja of Perlis in appointing a menteri besar who is not the Barisan Nasional's (BN) choice, paving the way for a possible direct confrontation between the royalty and the federal government.

Palace unhappy with Batu Buruk riot
Abdullah facing a revolt by royalties

........................................................>

MB T'ganu terus jadi misteri
Mar 15, 08 2:37pm

Kedudukan menteri besar Terengganu kini masih lagi misteri apabila tiada sebarang tindakan atau tanda-tanda calon yang layak dilantik.

Pertemuan antara semua wakil rakyat BN dengan Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) Terengganu di Putrajaya yang dijadual pagi tadi tiba-tiba dibatalkan.

Pengerusi BN negeri Datuk Seri Idris Jusoh awal-awal lagi tidak diundang ke pertemuan ini.

Pembatalan di saat-saat akhir ini sekali gus memanjangkan lagi spekulasi bahawa Idris tidak akan dilantik semula sebagai menteri besar.

Majlis angkat sumpah Menteri Besar yang dijadual di Istana Maziah awal minggu ini juga ditangguhkan secara mendadak dan hingga kini tarikh itu belum ditetapkan.

Idris memegang jawatan tersebut sejak 2004 selepas BN menang besar dengan merampas negeri itu daripada PAS dalam kempen 'gelombang biru'.

BN berjaya mengekalkan 24 daripada 32 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pada pilihanraya umum 8 Mac lalu.

malaysiakini

No comments: